Hem / Aktuellt / Stipendietiden blev avgörande för Märtas karriärval

Stipendietiden blev avgörande för Märtas karriärval

mars 15, 2023

Entreprenörskap och innovation har alltid intresserat Märta Eriksson. När chansen dök upp att få fördjupa sig inom båda dessa områden på två av världens främsta handelshögskolor var det självklart att söka. Nu har det snart gått sex år sedan hon blev utvald till K-A Bonnier International Fellowship Program (KAB-IFP) och idag har hon stor glädje av erfarenheterna hon fick med sig från programmet i rollen som ansvarig för konsumentinsikter och analys på Zound Industries.

Märta hade drivit UF företag och jobbat med entreprenörskap under sin kandidatutbildning på Handelshögskolan i Stockholm. På skolans portal dök det en dag upp information om KAB-IFP. Hon bestämde sig direkt för att söka.

– När jag såg stipendiet var det spot on! Jag minns att jag tänkte att konkurrensen blir hård, men jag måste söka. Jag visste att NUS var en Asiens bästa handelshögskolor och att få både en masterexamen därifrån och från Handels var en unik möjlighet, berättar Märta.

Tillsammans med tre andra framstående studenter från Sverige och Sydostasien valdes Märta ut till programmets första kohort. Det blev två intensiva år fördelade på studier vid Handelshögskolan i Stockholm (SSE) och National University of Singapore (NUS).

– Både NUS och Handels ställer höga krav på eleverna så det var en väldigt lärorik period. Jag läste bland annat en kurs inom marknadsföring med fokus på consumer culture theory som gjorde stort intryck och fick mig att få upp ögonen för det jag jobbar med idag. Det är ett fält som handlar om hur vi konsumerar för att uttrycka vår identitet eller grupptillhörighet samt hur det går att förstå konsumentbeteende utifrån den kultur och det samhälle de lever i. Det jag lärde mig använder jag i mitt jobba nästan dagligen, fortsätter Märta.

Märta är idag Senior Manager, Consumer Insight & Analytics på Zound Industries. Hon ansvarar för en funktion som analyserar global data för att utveckla kundnära strategier och erbjudanden.

– Mitt jobb handlar om att analysera en rad olika datakällor samt att förstå trender och vart konsumentbeteendet är på väg. Jag hjälper våra affärsområden att förstå konsumenternas preferenser, värderingar och förväntningar, och vilka varumärken de föredrar och varför. Jag får jobba inom ett fält där jag är enormt passionerad, vilket är otroligt kul, säger Märta.

Att jobba i en internationell miljö har blivit en självklarhet för Märta och hon har väldigt svårt att se sig själv i ett helsvenskt bolag.

– Zound Industries är ett bolag som har både ett start-up mindset och en stor mångfald, vilket är helt i linje med den typ av miljö som jag vill befinna mig i. Jag vill jobba i en entreprenöriell och global miljö där många perspektiv finns representerade oavsett vad vi pratar om. Mångfald gör att människor bidrar med olika infallsvinklar vilket skapar bättre lösningar än om vi alla hade tänkt lika. Det är en otrolig styrka, avslutar Märta

På frågan om vad hon har för tankar kring framtiden svarar hon att hon absolut vill tillbaka till Singapore eller Sydostasien en dag. Relationen till Sydostasien har blivit stark och det skulle kännas både roligt och helt naturligt att återvända till den delen av världen för att jobba.

Dela inlägg:
Facebook
Twitter
LinkedIn