Den här webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Team Swedens roll i en ny geopolitisk verklighet
Hur kan Sverige stärka sitt export- och investeringsfrämjande i en tid av ökad geopolitisk osäkerhet och global industripolitisk kapplöpning? Den frågan stod i centrum när Karl-Adam Bonniers Stiftelse och Handelshögskolan i Stockholm samlade beslutsfattare och experter till seminariet Team Sweden 2.0 – Vad är det?
– Team Sweden är ett viktigt verktyg för att stärka svensk konkurrenskraft, men frågan är hur modellen kan utvecklas för att fungera i den verklighet vi befinner oss i idag, sa Tor Bonnier vd på Karl-Adam Bonniers Stiftelse när han öppnade kvällen.
Han betonade att frågan om Team Sweden har varit i fokus för flera av stiftelsens seminarier genom åren. Redan 2016 diskuterades vad Sverige kan lära av andra länder för att stärka samarbetet, och två år senare, 2018, hölls seminariet Beyond Aid om kopplingen mellan bistånd och handel – en fråga som då var känslig men som idag blivit självklar. År 2019 fortsatte diskussionen om hur Team Sweden utvecklats i relation till regeringens strategi för handelsfrämjande.
Denna gång arrangerades seminariet i samarbete mellan Karl-Adam Bonniers Stiftelse och Handelshögskolan i Stockholm. Nick Andersson, senior rådgivare vid Handelshögskolan, var kvällens moderator.
Inledningstalare var Diana Janse, statssekreterare hos bistånds- och handelsministern med ansvar för handelspolitik och främjande. Hon betonade värdet av att samla olika perspektiv för att stärka Team Sweden och påminde om dagens komplexa omvärld, med krig i Europa, cyberhot, ifrågasatta institutioner och en snabbt föränderlig teknisk utveckling. Janse beskrev också regeringens arbete för att stärka svensk konkurrenskraft. Bland insatserna nämndes en ny utrikeshandelsstrategi, reformerat bistånd med närmare koppling till handel, ett förstärkt mandat för Swedfund och etableringen av Trade Gate Sweden för att underlätta handel mellan Sverige och utvecklingsländer.
Under gruppdiskussionerna fick deltagarna diskutera hur Team Sweden 2.0 kan utformas för att möta dagens geopolitiska och industripolitiska verklighet. Flera grupper efterlyste bättre samordning mellan myndigheter, biståndsorganisationer och företag, samt bättre lösningar för finansiering och riskdelning.
Ett tydligt tema var behovet av ett förbättrat stöd till små och medelstora företag (SME). Många menade att Team Sweden i dag fungerar bättre för storbolag men att stödet och arbetssättet måste bli mer flexibelt, regionalt förankrat och lättillgängligt för passa mindre företag.
Flera grupper lyfte också behovet av tydligare prioriteringar i främjandearbetet, Sverige kan inte vara bäst på allt överallt. Diskussionerna visar att frågan om Team Sweden är fortsatt högaktuell och att behovet av ökad samordning och gemensamma mål är större än någonsin.